Historia

MLL:n Vehmersalmen paikallisyhdistys perustettiin Kuopiossa 6.12.1926 ja yhdistys rekisteröitiin 12.6.1927

Varoja kerättiin mm. uimakoulujen päätteeksi järjestettävillä uimanäytöksillä, myyjäisillä, juhlilla, merkkien myynnillä ja saippuahuutokaupoilla. Säännöllisiä avustuksia saatiin kummikunnilta Ruotsista sekä Tanskasta ja Amerikasta. Avustusten turvin kunnan lahjoittamalle tontille rakennettiin Rantalan terveystalo neuvola-ja lääkäritoimintaa varten. Näin alkoi paikallinen terveyskasvatustyö.

1940-luvulla toimintamuotona olivat mm. Nappulahiihdot, jolloin palkintoina annettiin vitamiinirikkaat appelsiinit. Lisäksi järjestettiin uimakouluja ja leikkikenttätoimintaa.

1960-luvulla ymmärrettiin äitien tärkeys perheiden valistustyössä esim. ravinnon ja hygienian suhteen. Puheenjohtaja, kätilö Helvi Miettisen motto: ” Kun äiti voi hyvin, koko perhe voi hyvin”.

1970-luvulla panostettiin lasten liikuntaan ja luonnon ihmeiden löytämiseen puheenjohtajan ollessa Ansa Väisänen.

1980-luvulla puheenjohtajan toimi Eija Kettunen. Hänen aikanaan alettiin järjestää uusia tapahtumia, teatteri-ja elokuvaesityksiä. Lasten oikeuksien päivän 20.11. aikaan järjestettiin Lystileikki, laskiaisen aikaan nappulahiihdot ja ennen joulua koko perheen joulujuhla. Nykyisen koko perheen kesätapahtuman juuret ovat 1986 järjestetyssä katumaalaustapahtumassa.

Puheenjohtaja Rita Äyräväisen aikaan 1990-luvulla aloitettiin MLL:n toimesta lastenkaitsijakoulutus.

Tällä hetkellä yhdistyksen puheenjohtajana toimii Tuula Savolainen.